"The Birds" (Paukščiai). JAV, 1963

Filmų apžvalgos/aprašymai

Moderators: Slasher, Otis, ZeaLot

Post Reply
stepanas

"The Birds" (Paukščiai). JAV, 1963

Post by stepanas »

"The Birds" (Paukščiai). JAV, 1963
Rež.: Alfred'as Hitchcock'as

Aptarinėti tokią legendą, kaip A. Hitchcock'o "Paukščius", manau, gana atsakingas užsiėmimas. Idėja pagaliau jį pažiūrėti kilo visai neseniai, nors gavau jį 2006-aisiais metais. O kada pirmąkart išgirdau jo pavadinimą, net sunku pasakyti...
Nors, žiūrovui pratusiam prie šiuolaikinės siaubo filmų kinematografijos, greičiausiai šis kūrinys pasirodys neitin baisus, o populiariojo siaubo publikai, netgi juokingas, bet visų pirma "Paukščiai" man reiškingas tuo, jog tai - pirmasis tokio žanro filmas, kurį apskritai žinojau. Todėl šis pavadinimas ilgainiui įgavo atitinkamą statusą ir jį žiūrint subjektyvus įspūdžių vertinimas buvo automatiškai aukštesnis, nei žiūrint ką nors visiškai naujo.
Filmo įžanga, kuomet begalybėje lekiojančių paukščių fone nurodomi aktoriai ir kūrėjai, nuteikia gana įdomiai. Aš, deja, tiksliai žinojau, ką darys filmo pavadinime nurodomi gyviai, bet jeigu nebūčiau toks "visažinis", greičiausia įspūdis būtų... su nerimo prieskoniu. O juk iš pirmo žvilgsnio paukščiai net nėra gyvūnai, galintys rimtai užpulti žmogų, ko nepasakysi, sakykim, apie šunis.
Sekančioje scenoje, išryškėja viena ir vėliau vyraujanti tendencija, kuri gal iškris iš bendro konteksto, bet ją aš ryškiai pastebėjau: moters grožio hiperbolizacija. Tai įrodo, aiškus vyriškio švilptelėjimas, nužvelgus pagrindinę heroję iš nugaros pirmosiomis juostos minutėmis. Kam A. Hitchcock'ui to prireikė, sunku pasakyti, bet jog tai vienas iš filmo akcentų - be abejonės. Tolimesnėje siužeto eigoje, dviejų praėjusių jūreivių, net viso uosto darbininkų identiški ir vienareikšmiai žvilgsniai, tą tik darkart patvirtina.
Iškart po pirmojo susižavėjimo moteriškumu apraiškų, kiek netikėtas antrasis, bet jau išties grėsmingas intarpas, susijęs su dangaus skrajūnais: herojės žvilgsnį patraukia chaotiškai miesto danguje besiblaškantys paukščių būriai. šis epizodas stipriai kontrastuoja su sekančia aplinka - paukščių krautuve, kurioje ir prasideda visa istorija. Nors narveliuose uždaryti įvairūs, daugiausia egzotiniai, be atvangos erzelį keliantys paukščiai atrodo absoliučiai taikūs, bet vis dėl to pradedi į juos žiūrėti atsargiai ir kažko tikėtis. Kaip bebūtų, būtent šioje vietoje pamatome tikrąjį filmo veidą. Sekanti valanda, tai - daugiausia ilgos, gera vaidyba ir natūralia įtampa paremtos scenos. Suprantama, jos gali kiek pabosti savo elementarumu, net pasirodyti kiek "pritemptos", tačiau jos daro kiną daugiasluoksniu. įpinama meilės istorija, ryškėja nerimas, dėl nevisai natūralių smulkmenų.
Tada filmas patiria lūžį. žiūrovas planingai tam ruošiamas, bet pirmoji paukščių atakos scena - nenatūrali savo nenormalumu, tad po jos, herojai viliasi, kad tai tėra tiesiog atsitiktinė anomalija. Tačiau panašiems atvejams pasikartojus, netrukus seka pats kraupiausias epizodas, kuris deramai parodo atkakliai neigiamos situacijos apokaliptiškumą. Paukščiai pradėjo pulti žmones!
įgaunamas pagreitis, žinoma, išauga ir įdomumas. Kita vertus derėtų paminėti, jog išlaikomas saikingumas ir sparnuočių atakos nepasipila, kaip iš gausybės rago. Iš tiesų, viena įspūdingiausių scenų, kuomet mokyklinėje žaidimų aikštelėje neskubėdamos pradeda rinktis juodos, kaip naktis varnos. Taip, kol jų dvi ar keturios - nieko tokio. Tačiau, kai šalia esančioje mokykloje paskelbiama pertrauka ir į aikštelę tuoj tuoj pasipils mažamečiai mokiniai, varnų ant supynių - ištisa armija.
Na, o scena kavinėje, kuri yra savotiškas miestelio centras, kai įvairaus socialinio sluoksnio žmonės - nuo išsimokslinusios moteries iki "baro musės" - savaip interpretuoja vykstančius aplinkui įvykius, iš tiesų kultinė. Pirmiausia, čia užsimenama apie pasaulio pabaigą. Verta pripažinti, kad ši versija, viena populiariausių aiškinant nesuvokiamus, žmogaus giminei pražūtingus reiškinius. Išryškinama gamtos didybė, pateikiant sausus faktus, apie paukščių kiekybės persvarą karo prieš žmoniją atveju. šiuo teiginiu, pabrėžiama gamtos keršto žmogui idėja. Beprotiškų atsitikimų fone praktiškai tą pat sekundę pradeda ryškėti "silpniausi išnyksta, stipriausi išlieka" tendencija. Nepaskutinėje vietoje, žinoma, ir visuomeninės analogijos, kai kraujo ištroškę paukščiai tėra simboliai, vaizduojantys mus pačius ir harmonijos iškrypimus gyvenimo terpėje. Na, o atkreipus dėmesį į metus, kada filmas pastatytas, kai kurias iš mano minėtų interpretacijų, galima tvirtai sieti ir su anuometine realybe.
Pats paskutinis kadras, kuriame dominuoja naktis, mėnulio šviesoj visur, kur papuola sutūpę paukščiai ir kuo tolyn nuo jų atsargiai dardanti mašina su žmonėmis - nuteikia niūriai bei pesimistiškai, konstatuoja pralaimėjimą ir pražūtį.
šiame klasiniame siaubo filme susipina nemažai įvairių aktualių aspektų. Neabejotina, jis padiktavo daug siaubo filmų kanonų, kurie nėra užmiršti ir šiandien. Suprantama, filme vartojami specialieji efektai (ypač masinėse paukščių puolimo scenose) rėžia akį, kita vertus šis A. Hitchcock'o kūrinys negali būti traktuojamas, tik kaip novatoriškai, tiems laikams, pateikta vizualinio meno demonstracija. Jo daugiaprasmiškumas atsiskleidžia tokiuose elementuose, kuriuos užmiršta dauguma šiuolaikinių, pigių savo verte, filmų - vaidyba, idėja, kultūriniu kontekstu.
Guest

Post by Guest »

Stepanai, puiki analizė, gal reikėjo iškart prie review postinti :)
The Birds pirmąkart žiūrėjau mažytė, tada svarbiausia ir įspūdingiausia žinoma buvo paukščių keliama panika ir iškapotos akys :013: . Pažiūrėjus po daug metų ir supratus, kad there is so much more to it than the birds 8) , įspūdis abejotinai dar didesnis.
Slasher
Adminas
Adminas
Posts: 1762
Joined: 2005-10-05, 22:59
Location: Kaunas

Post by Slasher »

stepanas wrote:"The Birds" (Paukščiai). JAV, 1963
Rež.: Alfred'as Hitchcock'as

....O kada pirmąkart išgirdau jo pavadinimą, net sunku pasakyti...
kuomet sužiniojau, kad yra tokie filmai vadinami "siaubo", o patys baisiausi buvo įvardijami "Baubas" ir "Paukščiai". Tad ir Hitchkokas man visuomet labiau asocijuojasi su Birds, nei su Psycho :). Mielai dar kada pasitaikius progai pažiūrėčiau, nors su Hitchkoku ir nelabai sutariu :)
Post Reply